Karta je postavena na zbrusu novém čipu G80. Je to první grafický čip s úplnou podporou rozhraní DirectX 10, což v praxi znamená např. podporu shader modelu 4.0 nebo zvýšení efektivity při hraní her díky možnosti zpracování operací grafickým jádrem, které by normálně prováděl k tomu méně vhodný procesor.
Model MSI NX8800GTX - T2D768E-HD podporuje u HDMI výstupu technologii HDCP. Budete tak moci přehrávat chráněné video ve vysokém rozlišení.
Další zajímavostí čipu jsou unifikované shadery, kterých je celkem 128. Shadery jsou prováděcí jednotky, které jsme byli donedávna zvyklí dělit na pixel a vertex shadery, podle toho nad čím prováděly operace. Firma ATI ale u Radeonů řady X1000 architekturu shaderů mírně přepracovala a tak se u těchto karet již nedalo mluvit přímo o pixel nebo vertex shaderech. nVidia šla ale ještě dál a místo nich použila unifikované shadery. To znamená, že tyto jednotky podle aktuální potřeby provádí operace buď nad vertexy nebo nad pixely, což má logicky za následek jejich vyšší efektivitu. (toto řešení nalezneme i v Xboxu 360)
Konečně jsme se také dočkali možnosti HDR zobrazení při zapnutém vyhlazování hran metodou multi-sampling, které konkrétně zajišťuje funkce nesoucí název FP16 blending. Tuto funkci ovšem zvládaly konkurenční Radeony již delší dobu a jednalo se o často vytýkanou nevýhodu čipů nVidie. Umožnění této funkce tedy vlastně bylo nutností, pokud chtěli v nVidii s kartou uspět. Jakoby ale chtěli hráčům vynahradit, že u karet z jejich dílny podpora chyběla, nabízí čip G80 ještě kvalitnější zobrazení při ještě větším výkonu. Technologie HDR se stala hlavním tahákem moderních her – někteří vývojáři ji opravdu využívají ke zvýšení dynamického rozsahu scény (Splinter Cell: Chaos Theory), jiní spíše k oslnivým přepalům (Far Cry s aktualizací). Za zmínku také stojí nový režim anti-aliasingu CSAA. Jedná se o obdobu multi-samplingu, s tím rozdílem, že se zajímavou metodou zoptimalizuje výkon a 16ti násobný antialiasing běží rychlostí 4násobného.
MSI NX8800GTX Všechny tyto vlastnosti jsou jistě skvělé, nejdůležitější je ale reálný výkon. A ten je doslova ohromující – GeForce 8800GTX s přehledem porazí každou současnou grafickou kartu a to s pekelným náskokem. Při srovnání s konkurencí – Radeonem 1950 XTX, karta nabízí až dvojnásobný výkon. Ostatní GeForce se před ní ale také jen krčí – GeForce 7900GTX je na tom podobně jako zmíněný Radeon. Nejzajímavější a zřejmě také nejočekávanější je ale výkonostní porovnání s GeForce 7950GX2. Ani tady ale karta nezklame a oproti této bývalé královně nabízí až o třetinu výkonu navíc!
Po uvedených vlastnostech nebo po zkušenostech s jinýmy výkonnými kartami, si možná si říkáte, jak se asi bude čip zahřívat a jak hlučný chladič asi karta má. Opak je ale pravdu - chlazení je překvapivě tiché, prakticky neslyšitelné a zjevně opravdu dobře navržené.
Poměrně překvapivá je i spotřeba, která nedosahuje negativních odhadů. Pro nejvyšší výkon je doporučen 450W zdroj, pro režim SLI potom 850W. Tyto údaje se ale při testování na některých serverech ukázaly jako nadhodnocené, zvláště režim SLI, který byl schopen normálního provozu i na 650W zdroji.
GeForce 8800 GTX za svou cenu nabízí opravdu odpovídající výkon a poměr cena/výkon je velmi dobrý, což se u karet této kategorie rozhodně příliš často nestává.